i Danmark

Hvad sker der i Danmark

Jubilæumsudstilling på Dukkehusfestivalen 2018

Et af de huse, der kommer med på udstillingen.

I weekenden den 5. og 6. maj 2018 har Dukkehusfestivalen i Farum 25 års jubilæum. Du kan være med til at fejre ju­bilæet ved at deltage i foreningens udstilling på festivalen. Ideen er, at vi bygger en by om­kring et torv, hvor der skal være alver­dens huse, forretninger, værk­steder, caféer, bo­der og meget mere. Det ligger endnu ikke fast, hvad der skal være på torvet, hvor kun fantasien sæt­ter grænserne.

Som udgangspunkt skal udstillingen afspejle perioden fra den første Dukkehusfestival i 1993 til i dag. Det betyder, at per­soner (dukker), dyr og andre ”le­vende væsener”, beklædning, inventar og møbler skal afspejle denne 25-års periode. Målestoksforhol­det skal være 1:12. Det er tanken, at man skal kunne kigge ind bagfra i huset (fra husets bag­side) – og når man kigger hen over tor­vet, så kan man se facaden på hu­set, butikken, caféen og an­dre bygninger.

Stadig plads til flere
På nuværende tidspunk har en gruppe af foreningens medlemmer givet tilsagn om at bidrage med stort eller små til udstillingen, men der er plads til man­ge flere. Vi vil gerne have flere huse, men mindre bidrag som f.eks. et springvand, blomster i krukker, træer, mennesker – alle byens indbyggere, dyr, barnevogne, børn, der leger, en isbod, en pølsevogn, og hvad du ellers kan finde på, er meget velkomment.

3 forskellige modeller af huse som samlesæt
Hvis du ikke selv har et velegnet hus, så har vi fået Kurt Jensen til at lave 3 forskellige modeller af huse som samle­sæt, hvor du selv kan være med til at bestemme hvordan og hvilke døre og vinduer, der skal være i huset. På udstillingen skal husenes facader vende ind imod tovet.
Husenes indretning skal ses fra bagsiden. Der er derfor ingen bag­beklædning på husene. Bagsiden kan dækkes med plexiglas. Husenes forsider kan også åbnes, så du kan sætte bagbeklædning på efter udstillingen, hvis du ønsker det.
Billederne herunder viser de 3 forskellige modeller af husene.
Ønsker du et af husene, kan de bestilles hos Kurt på et medlems­møde, Lang Lørdag eller tlf. 27 73 64 72.

Tilmelding
Alle spørgsmål og tilmelding rettes til Marianne Kunkel på tlf. 48 18 94 17 eller mail kunkelmini@gmail.com. Meget gerne så hurtigt som muligt og senest den 31. marts 2018.

Huset til venstre koster 175 kr. Det midterste hus koster 150 kr. Huset til højre koster 200 kr. Mål på det største hus er H 60 cm, B 50 cm og D 30 cm. Du kan få hjælp til at skære ud til døre og vinduer på Lang Lørdag.

Et af modelhusene under opbygning.

Årets miniaturist – konkurrence

Årets miniaturist har tidligere været kåret i forbindelse med Dukkehusfestivalen i Farum. Her ses Ursula Dyrbye-Skovsted med sin dyrehandel. Hun blev årets miniaturist 1998. Foto: Per Harms.

I anledning af Dukkehusfestivlens 25 års jubilæum i 2018 indbyder arrangørerne til en konkurrence om at bliver årets miniaturist.

Emnet er: En kikkasse, der indeholder en scene fra din ynglingsbog, din ynglingsfilm eller tv serie.

Kassens mål må højst være: Brede 40 cm. Højde 25 cm. Dybde 30 cm. Det skal være i skala 1:12.
Kassen skal være med plexiglas på fronten, da der ikke vil være vagt ved de udstil­lede kasser.
Der skal stå på kassen, hvilken Scene den viser.

Tilmelding
Tilmelding til deltagelse i konkurrencen senest den 15. marts 2018 til mail dukkeshusfestival@yahoo.dk eller personligt til Agnete Jakobsen eller Kirsten Hemmeshøj. Opgiv mål på kassen ved tilmelding.
Kassen afleveres i Kulturhuset i Farum fredag den 4. maj 2018 senest kl. 20.
Det er publikum, der ved afstemning afgør, hvem der bliver årets miniaturist.
Det offentliggøres søndag den 6. maj kl. 15. Udover et diplom vil der være en præ­mie.

Århus Dukkehusmarked

Forberedelserne til Århus Dukkehusmarked 2018 er i fuld gang. Markedet holdes lørdag den 3. marts 2018 fra kl. 11.00- 17.00.
Adressen er Vejlby Risskov Hallen, Vejlby Centervej 51 8240 Risskov. Markedet foregår i Syrensalen.
Der er fri entre.
Der vil være salg af 1:12 , 1: 16 og 1:18. Så altså lidt for enhver smag. Den foreløbige udstillerliste kan ses på Facebook- siden Århus Dukkehusmarked.
Cafeen er åben og der vil være salg af smørrebrød, franskbrød med ost/pålæg. Øl og vand samt vin kaffe/The og kage.

Følg med på Facebook-siden Århus Dukkehusmarked.

Billederne stammer fra Århus Dukkehusmarked 2017

Dukkehusfestival 2018

!cid_63c12a00-a1f8-4c94-9d19-3237e146e1b0@EURP190_PROD_OUTLOOKNæste Dukkehusfestival i Farum Kulturhus holdes i weekenden den 5. 6. maj 2018.
Festivalen er en stor salgsudstilling, med omkring 65 udstillere fra både ind- og udland, som sælger alt fra gør det selv materialer og værktøj til dukker, møbler og alt muligt andet til miniaturehuset.

Mange af udstillerne kommer igen år efter år, men der kommer også nye til.
Udstillerlisten fra 2017 og billederne fra tidligere messer kan ses på Dukkehusfestivalens hjemmeside.
Det er Agnete Jakobsen og Kirsten Hemmeshøj, der arrangerer Dukkehusfestivalen. Se mere her: Dukkehusfestival

På billedet ses Agnete Jakobsen til højre og Kirsten Hemmeshøj som nr. 2 fra venstre ved uddeling af diplom til årets bedste stand i 2017. Det var Wolwereldje/Truus Kobes fra Holland, der blev fejret som årets bedste stand – www.wolwereldje.nl.

Skørping Mini Messe

Dukkehusmessen i Skørping holdes næste gang i weekenden den 8. – 9. september 2018. Dørene er åbne kl. 11 – 17 om lørdagen og kl. 10 – 16 om søndagen. Der er gratis entre til messen. Messen afholdes i Skørping KulturStationen, Sverriggårdsvej 4, 9520 Skørping.

Du kan se mere på hjemmesiden http://skoerping-dukkehusmesse.dk/ og på Facebook-siden Skørping Mini Messe

Dukkehus Loppe & Mini Messe Sjælland

I weekenden den 15. – 16. september 2018 holdes der Dukkehus Loppe & Mini Messe i Slagelse.
På messen vil der være nye, brugte og hjemmelavede dukkehusting i skala 1:12 og 1:16.
Messen holdes i Sludstrup forsamlingshus, Sludstrupvej 1b, 4200 Slagelse.
Der er gratis entre for besøgende.
Orientering til udstillerne om tilmelding og bordleje kommer inden længe.

Orientering til udstillerne om tilmelding og bordleje, og hvad der ellers sker omkring messen, kan du se på Facebook-siden Dukkehus Loppe & Mini Messe Sjælland: https://www.facebook.com/groups/475219446196522/.

Ønsker du et stade på messen, kan du finde oplysninger om det på ovennævnte Facebook-side eller ved at kontakte Pia Nielsen på tlf. 29466937, mail: pbnielsen63@gmail.com eller June Nielsen på tlf. 24483633, mail forgoodonly@hotmail.com.

Mariager Miniature Messe

Efter 10 års pause gør folkene omkring Miniseum det igen. De arrangerer en stor skandinavisk dukkehus- og miniature­messe med internationalt kunsthåndværk i skala 1:12 i weekenden den 6. og 7. oktober 2018 i Mariager.

Birthe Knuth fortæller, at Miniseum har et stort netværk og mange venner fra hele den store ”miniverden”. Fra dem har Birthe gennem årene modtaget mange opfordringer og ønsker til igen at lave en messe. Med netværket – og ikke mindst sin mand Johny Knuth, sin datter Tina Knuth og barnebarnet 15-årige Frederik Knuth som webmaster – i ryggen bliver den planlagte messe større end de messer i Auning, som Birthe tidligere med stor succes arrangerede.

Unik miniaturekunst og -design
Målet er en stor international messe, hvor de dygtigste kunsthåndværkere bliver præsenteret og gerne nye, der ikke tidli­gere har udstillet i Danmark. Der bliver arbejdet for, at gæsterne får mulighed for at se unik miniaturekunst og -design. Det hele naturligvis i den internationale skala 1:12.
En ny hjemmeside om messen er under udarbejdelse. Du kan allerede nu følge med i, hvad der sker omkring den spæn­dende messe på www.mariagerminiaturemesse.dk.

Odense Miniature Marked

Odense Miniaturemarked åbner for 4. gang – lørdag den 3. november i Bolbro Brugerhus, Odense.
Følg med i hvad der sker på Facebook-siden Odense Miniaturemarked.