i Danmark

Hvad sker der i Danmark

Workshop ved Farum Dukkehusfestival

Fashion Dolls in Miniature
Atter i år kommer Helena fra Fashion Dolls in Miniature og underviser i at lave en dukke. I år bliver det Clair fra Skotland i en yndig klanternet kjole eller Grace Kelly som brud. Du kan vælge, hvilken dukke du ønsker at lave. Skulle der være en dukke fra Helenas kollektion, som du brænder for at lave, kan det også være en mulighed. Se Helenas hjemmeside www.dollsinminiature.com. Du kan nå at lave dukken helt færdig på workshoppen.

Tid: Fredag den 5. maj 2017 kl. 9.30-17.30.
Sted: Kulturhuset, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum.
Pris: Clair kr. 1.070,- inkl. dukke og materialer til tøjet. Grace Kelly kr. 1.200,- inkl. dukke og materialer til tøjet.
Medbring: Din ”værktøjskasse”, som skal indeholde pincet, lim og limflaske eller lim ”påføre”.
Knappenåle og synåle, en lille skarp saks til stof og en saks til papir, tape m.m. Mad og drikke.
Instruktør: Helena (Fashion Dolls in Miniature).
Tilmelding: Til Agnete Jakobsen, e-mail: netejak@yahoo.dk. Skriv hvilken dukke. Betaling ved tilmelding. Tilmeldingsfristen var i slutningen af marts måned, men ved hurtig tilmelding, kan du stadig når at komme med på den fine workshop. Alle interesserede kan deltage.

grace-mnClair-mn

Workshop ved Farum Dukkehusfestival

Bord med indlagt træ
I år underviser Angelique fra Bibian Poppenhuis Miniaturen i, hvordan man laver et bord med indlagt træ. Det indlagte træ er lavet af lister og teknikken kan bruges på mange andre ting. Der afholdes 2 workshops, en om formiddagen og en om eftermiddagen, så mange har mulighed for at være med.

Tid: Fredag den 5. maj 2017, kl. 9.30-13 og kl. 14-17.30.
Sted: Kulturhuset, Stavnsholtvej 3, Farum.
Pris: Kr. 120, incl. Materialer. Der kan købes flere lister på kurset.
Medbring: Din værktøjskasse, og din egen hakmes, hvis du har en, ellers kan den lånes på kurset.
Instruktør: Angelique Miltkau, (Bibian Poppenhuis Miniaturen).
Tilmelding: Til Agnete Jakobsen, e-mail: netejak@yahoo.dk el. dukkehusfestival@yahoo.dk. Der kan være 10 deltagere pr. hold. Betaling ved tilmelding.

bord-web

Bord med indlagt træ.

hakmes

En hakmes.

bedstestand

Agnete Jakobsen til venstre og Kirsten Hemmeshøj højre ved uddeling af diplom til årets bedste stand i 2016.

Dukkehusfestival 2017
Næste Dukkehusfestival i Farum Kulturhus holdes i weekenden den 6. og 7. maj 2017.
Festivalen er en stor salgsudstilling, med omkring 65 udstillere fra både ind- og udland, som sælger alt fra gør det selv materialer og værktøj til dukker, møbler og alt muligt andet til miniaturehuset.
Mange af udstillerne kommer igen år efter år, men der kommer også nye til.
Udstillerlisten fra 2016 og billederne fra tidligere messer kan ses på Dukkehusfestivalens hjemmeside.
Det er Agnete Jakobsen og Kirsten Hemmeshøj, der arrangerer Dukkehusfestivalen.
Se mere her: Dukkehusfestival

Miniatureforeningen “mini” holder Åbent Hus i
Farum Kulturhus, Teatersalen, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum,
mandag den 15. maj 2017 kl. 19 – 22.

Alle, der interesserer sig for miniature til dukkehuse, inviteres til Åbent Hus i Miniatureforeningen
Der er mulighed for at møde nogle af foreningens medlemmer og se, hvad vi laver.

Ved nogle dertil indrettede borde, vil der være undervisning i at lave forskellige miniatureting i papir, træ og metal. Alle er velkomne til at deltage i undervisningen eller kigge på, hvad der bliver lavet.

Der vil være hygge, kaffe, the og kage samt mulighed for at kigge i en masse udenlandske miniatureblade fra foreningen bibliotek.

Desuden vil der, som ved alle vores møder, være bordsalg af miniature.
Bestyrelsen er tilstede med information og gode råd, hvis du har spørgsmål om vores hobby. Se mere om Åbent Hus på foreningens hjemmeside http://miniforeningen.dk/?page_id=259.

Det er gratis at deltage.

Miniature i Tune

Den 10. sæson af sommerkurset Miniature i Tune holdes på Tune Kursuscenter i uge 28 fra mandag den 10. juli til og med fredag den 15. juli 2017.

I 2017 har arrangørerne inviteret følgende internationalt anerkendte miniaturekunstnere til at undervise: Bill Robertson fra USA, Jamie Carrington og Jens Torp fra England, Tine Krijnen fra Holland, Valeria Bonomi fra Italien og Jeffry Antonis fra Holland. Hver lærer tilbyder et tredages kursus og et todages kursus. Undervisningen foregår på engelsk.

Hele programmet for 2017 med de spændende kurser og alle de praktiske oplysninger kan ses på Miniature i Tune hjemmeside www.miniatureitune.dk, hvor en masse billeder fra de tidligere års sommerkurser i Tune også kan ses.

A2b-mn

På begge Valeria Bonomi’s kurser er der mulighed for at lave et par smarte sneakers.

A2a-mn

Et Burlesque kostume med tilhørende højhælede sko.

B5-mn

Lær hvordan du kan lave en pop-up bog hos Tine Krijnen på hendes 2 dages kursus.

A5b-mn

Den flotte tulipanbog kan du lave på Tine Krijnen’s 3 dages kursus.

Skørping Mini Messe

KulturStationen

Skørping KulturStationen hvor Skørping Mini Messe holdes den 16. – 17. september 2017.

Dukkehusmessen i Skørping holdes i år i weekenden den 16. og 17. september.
Messen er åben fra kl. 11 til 17 om lørdagen og fra kl. 10 til 16 om søndagen.

Både lørdag og søndag er der sat 20 stk. miniaturegaver på høj­kant. Det foregår på den måde, at alle, der kommer og besøger messen, får en billet med et nummer på, som man så kan sam­menligne med vindernumrene, der vil hænge på en seddel ved indgangen.
Entre til messen er 25 kr. Børn under 16 år har gratis adgang.
Messen afholdes i Skørping KulturStationen, Sverriggårdsvej 4, 9520 Skørping.

Har du lyst til at være udstiller/sælger på messen, kan du se mere på hjemmesiden www.skoerping-dukkehusmesse.dk eller tilmelde dig til kirsten@svendgaardeiersted.dk.
På Facebook siden Skørping Mini Messe kan du desuden se en række billeder fra messen sidste år.

skoerping01-mn

Der handles flittigt ved standene.

skoerping02-mn

Stemningsbillede fra Skørping Mini Messe sidste år.

Odense Miniaturemarked

Vi kan allerede nu fortælle, at Odense Miniaturemarked holdes for 3. gang den 4. november då. kl. 11.00 – 16.00. i Bolbro Brugerhus. Der kommer mere information om markedet i næste nr. af Miniature Nyt, og du kan følge med i, hvad der sker på Facebook siden Odense Miniaturemarked.

Billederne viser nogle af de flotte stande på Odense Miniaturemarked i 2016.

Odense-01-mn Odense-04-mn Odense-06-mn Odense-09-mn