Kurser og workshops

Miniatureforeningen “mini”s kurser
Miniatureforeningen holder jævnligt korte kurser for medlemmerne.
Hvis ikke andet er oplyst, afholdes de i Farum Kulturhus, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum i Foreningslokalet.
For at deltage i foreningens kurser, skal du være medlem. Kontingentet er 250 kr. Ved indmeldelse 1. september eller senere betales ½ kontingent. Ser yderligere oplysninger her.

Andre kurser og workshops
Ud over foreningens egne kurser er der mange andre gode muligheder for at lære nyt og blive dygtigere til at lave sine egne miniaturer. Her på hjemmesiden bringer vi oplysninger om alle de kurser og workshops vores medlemmer og alle andre interesserede miniaturister kan deltage i.

Kursuskalenderen:
(Se beskrivelsen af de enkelte kurser og workshops længere nede på denne side)

– Aftenkursus i Miniaturemøbler: Den 7. januar 2019 – 30 timer over en række mandage – Allesø Husflid i Odense – http://allesoe.husflid.dk/.

Miniature i Tune: Den 8. – 12. juli 2019 – Miniature i Tune, sommerkursus på Tune Kursuscenter – www.miniatureintune.com.

– Miniaturemøbler: Den 29. juli -4. august 2019 – En uge med miniaturemøbler for begyndere og øvede på Nordfyns Højskole – http://nordfyns.nu/korte-kurser/miniaturekursus/

Aftenkursus i Miniaturemøbler

Holdet starter mandag den 7. januar 2019 og fortsætter hver mandag aften fra kl. 19.00 til 21.45 i alt 30 timer.

Bor du i eller i nærheden af Odense har du mulighed for at deltage i et aftenkursus i fremstilling af miniature/dukkehusting. Kurset afholdes over en række mandage af Allesø Husflid i Odense med Ursula Dyrbye-Skovsted som underviser.

På kurset arbejdes der i skala 1:12, og det er både for øvede og begyndere. Du kan lave et tilrettelagt projekt for at lære teknikker og senere arbejde med din egen ting. Det aftales løbende, hvad holdet har lyst til at lave. Kurset indeholder brug af maskiner, håndværktøj og hjælpeværktøj til miniature. Materialer til fremstilling er træ, metal og andet, der skal bruges til limning, lodning, nitning, bejdsning, overfladebehandling mm.

Kontakt Allesø Husflid, hvis du er interesseret i at deltage: Hjemmeside: http://allesoe.husflid.dk/. Tlf. 29 65 12 01. E-mail: alllesoehusflid@gmail.com.

Miniature i Tune

Sommerkurset Miniature i Tune holdes på Tune Kursuscenter den 8. – 12. juli 2019

Miniature i Tune er et internationale sommerkursus for folk, der holder af at lave deres miniaturer selv, og som kan lide håndværksmæssige udfordringer og samtidig være en del af et hyggeligt og inspirerende samvær med miniaturister fra hele verden.

Underviserne er nogle af verdens allerdygtigste og anerkendt miniaturekunstnere inden for hvert deres speciale.

Sommerkurset foregår i smukke omgivelser på Tune Kursuscenter, Greve, ca. 30 km vest for København. Der er gode forbindelser med S-tog og bus fra København til Tune Kursuscenter.

Du kan se mere om kurserne, underviserne, tid, sted, pris og tilmelding på www.miniatureintune.com.

Miniaturemøbler

En uge med miniaturemøbler og dukkehuse for begyndere og øvede på Nordfyns Højskole, Fælledvej 11, 5400 Bogense, den 29. juli -4. august 2019 med Susanne Botfeldt som underviser.

Er du nervøs for at starte selv? – kom og få et skub i den rigtige ret­ning.
Er du øvet? – kom og få inspiration til at komme vi­dere med lidt svæ­rere ting.

Undervisningen
På kurset arbejdes der i skala 1:12 enten efter færdige modeller eller individuelle ønsker.
Vi har et stort værksted til rådighed, et udvalg af Proxxonma­skiner, små og store rundsave, Hegner dekupørsav, Hegner stiksav, bo­remaskine og slibegrej.
Har du en maskine selv, som du gerne vil ar­bejde med, så tag den gerne med.
Underviser har forskellige træsorter med, men tag endelig selv med, hvad du har. Krydsfiner i 3 og 6 mm kan købes.

Tilmelding og priser
Se tid, sted, priser og tilmelding på Højskolens hjemmeside under korte kurser på: http://nordfyns.nu/korte-kurser/miniaturekursus/

Billederne viser eksempler på miniatureting, er blev lavet af Ulla Calundann på sommerkurset i 2018.

Sybord i skala 1:12

Garnvinde i miniformat.