Kurser og workshops

Miniatureforeningen “mini”s kurser
Miniatureforeningen holder jævnligt korte kurser for medlemmerne.
Hvis ikke andet er oplyst, afholdes de i Farum Kulturhus, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum i Foreningslokalet.
For at deltage i foreningens kurser, skal du være medlem. Kontingentet er 250 kr. Ved indmeldelse 1. september eller senere betales ½ kontingent. Ser yderligere oplysninger her.

Andre kurser og workshops
Ud over foreningens egne kurser er der mange andre gode muligheder for at lære nyt og blive dygtigere til at lave sine egne miniaturer. Her på hjemmesiden bringer vi oplysninger om alle de kurser og workshops vores medlemmer og alle andre interesserede miniaturister kan deltage i.

Kursuskalenderen
(Se beskrivelsen af de enkelte kurser og workshops længere nede på denne side)
– Den 9. – 13. juli 2018: Sommerkurset Miniature i Tune med nogle af verdens dygtigste miniaturekunstnere.
– Den 29. juli – 4. august 2018: Ugekursus på Nordfyns Højskole, miniaturemøbler med Susanne Botfeldt.
– Den 22. september 2018: Kursus i at lave kunstlæder og at fremstille tasker heraf med Tove Palm i Farum Kulturhus.

Miniature i Tune

Det internationale sommerkursus Miniature i Tune afholdes næste gang den 9. – 13. juli 2018.

Kurset er for dig, der sætter pris på at blive udfordret fagligt indenfor miniature, og samtidig være del af et fællesskab med miniatureinteresserede fra hele verden.
Instruktørerne er nogle af verdens dygtigste miniaturekunstnere indenfor hver deres felt.

Sommerkurset finder sted i smukke omgivelser på Tune Kursuscenter ved Greve, ca. 30 km. fra København.

Beskrivelse af underviserne og kurserne samt tid, sted, pris og tilmelding finder du på hjemmesiden www.miniatureitune.dk.
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Hanna Marie Clement via mail: info@miniatureitune.dk

Billederne er fra nogle af de kurser der tilbydes i 2018.

Miniaturemøbler

En uge med miniaturemøbler og dukkehuse for begyndere og øvede på Nordfyns Højskole, Fælledvej 11, 5400 Bogense fra 29. juli til 4. august 2018

På kurset arbejdes der i skala 1:12 enten efter færdige modeller eller individuelle ønsker.

Er du nervøs for at starte selv? – kom og få et skub i den rigtige ret­ning.
Er du øvet? – kom og få inspiration til at komme vi­dere med lidt svæ­rere ting.

Undervisningen
Vi arbejder i skala 1:12 enten efter færdige modeller eller individuelle ønsker.
Vi har et stort værksted til rådighed, et udvalg af Proxxonma­skiner, små og store rundsave, Hegner dekupørsav, Hegner stiksav, bo­remaskine og slibegrej.
Har du en maskine selv, som du gerne vil ar­bejde med, så tag den gerne med.
Underviser har forskellige træsorter med, men tag endelig selv med, hvad du har. Krydsfiner i 3 og 6 mm kan købes.

Underviseren
Susanne Botfeldt har arbejdet med de små ting i over 20 år og har de sidste 15 år haft regelmæssig aftenundervisning. Susanne har ikke lagt sig fast på nogle speci­elle opgaver i år, men ef­terhånden som inspirationen indfinder sig, vil der kom­me nogle nye ting, små som store. Desuden medbringer hun alle de møbler, hun har, så der er mulighed for at finde inspiration.

Medbring
Det vil være en fordel at medbringe et veludstyret penalhus og småt værktøj som file, syle mv. Desuden arbejdslampe og gerne forskellige træsorter, du ligger inde med. Senest 4 uger før opstart modtager du mail/brev fra Susanne Botfeldt med information om ugens indhold med mere.

Tilmelding og priser
Se tid, sted, tilmelding på Højskolens hjemmeside under korte kurser:på http://nordfyns.nu/korte-kurser

Kursus i at lave kunstlæder og at fremstille tasker heraf

Lørdag den 22. september 2018 kl. 10 – 16 i Farum Kulturhus, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum i ved Tove Palm.

På kurset laver du dit eget kunstlæder af silkestof, maling og krakeleringsvæske. For­delen ved dette materiale er, at det er meget tyndt og føjeligt, let at forme og folde, let at klippe i, let at få lim til at binde på.

Undervejs skal krakeleringsvæsken tørre i to timer. Den tid bruger vi til at lave minia­turetasker af lærerens medbragte kunstlæder. Der er mange modeller at vælge imel­lem. Alle lukkes med magneter, 1 mm tykke. Kurset slutter med at lægge sidste lag maling på silkestoffet, og evt. give en afsluttende voksbehandling. Så er du klar til vinterens aktiviteter med at lave flere tasker, bogbind, møbelbetræk, sko, jakker og sikkert meget mere.

Medbring: Lille skarp saks, metallineal, skærekniv og underlag. Medbring desu­den, hvis du har, en hårtørrer til at sætte fart i tørreprocessen, diverse små tænger (bide-, flad-, rund-). Hvis du ikke har, låner du af læreren.

Pris: 150 kr. for materialer og under­visning.

Tilmelding og betaling: Til Tove Palm, havekonen@hotmail.com, telefon og Mobile Pay 29 65 03 68. Har du ikke Mobile Pay, kan du betale på et medlems­møde eller ringe til Tove og få opgivet et kontonr. til betaling. Max. 10 deltagere.

Kunstlæder, som du lære at lave på kurset.

Tyndt kunstlæder kan bl.a. bruges til tasker.