Kurser og workshops

Miniatureforeningen “mini”s kurser
Miniatureforeningen holder jævnligt korte kurser for medlemmerne.
Hvis ikke andet er oplyst, afholdes de i Farum Kulturhus, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum i Foreningslokalet.
For at deltage i foreningens kurser, skal du være medlem. Kontingentet er 250 kr. Ved indmeldelse 1. september eller senere betales ½ kontingent. Ser yderligere oplysninger her.

Andre kurser og workshops
Ud over foreningens egne kurser er der mange andre gode muligheder for at lære nyt og blive dygtigere til at lave sine egne miniaturer. Her på hjemmesiden bringer vi oplysninger om alle de kurser og workshops vores medlemmer og alle andre interesserede miniaturister kan deltage i.

Kursuskalenderen:
(Se beskrivelsen af de enkelte kurser og workshops længere nede på denne side)

– Lyskursus: Den 9. marts 2019 – KJDesign i Hesselager på Fyn – Strøm i dit dukkehus.

-Tre workshops i forbindelse med Dukkehusfestivalen i Farum:

Miniature i Tune: Den 8. – 12. juli 2019 – Miniature i Tune, sommerkursus på Tune Kursuscenter – www.miniatureintune.com.

– Miniaturemøbler: Den 29. juli -4. august 2019 – En uge med miniaturemøbler for begyndere og øvede på Nordfyns Højskole – http://nordfyns.nu/korte-kurser/miniaturekursus/

Lyskursus

Den 9. marts 2019 kl. 11 – 17 tilbyder KJDesign et kursus, hvor du kan lære at arbejde med strøm i dit dukkehus.

Kurset indeholder:
1. Vi gennemgår lidt om strøm, hvad det er for en størrelse.
2. Vi sætter lamper op med ledningssystem.
    – Frokost
3. Opsætning af lamper med kobberbaner.
    Vi afprøver dette.
    – Teori om anden brug af strøm i dukkehuset.
    – Kaffe
4. Rundt om dekorering af selve dukkehuset.
    Teori og eksempler, men vi kan ikke nå at afprøve nogle teknikker.

Tilmelding på info@kjdesign.dk eller tlf. 61307856.
Pris: 500 kr inc. Forplejning.
Kurset afholdes på KLINTHOLVEJ 49, 5874 HESSELAGER, FYN
Sidste frist for tilmelding den 1. marts 2019

Med lys i dukkehuset.

Uden lys i dukkehuset.

Dukkehusfestivalen 2019 workshops

I forbindelse med årets dukkehusfestival i Farum Tilbydes der 3 workshops:

En yndig dukke, som hedder Susanne.

Fashion Dolls in Miniature
Atter i år kommer Helena fra Fashion Dolls in Miniature og underviser i at lave en yndig dukke, som hedder Susanne.
Susanne er klædt i silke og blonder. Hårstilen kan forandres efter ønske og smykkerne er inkluderet. Sofaen er ikke inkluderet. Du kan selv medbringe en sofa, en stol eller et tæppe, alt efter hvordan du vil have dukken placeret.

Hvis der er en anden dukke fra Helenas kollektion, som man brænder for at lave, kan det muligvis også lade sig gøre. I givet fald, så henvend dig venligst til Kirsten. Se i øvrigt Helenas hjemmeside www.dollsinminiature.com. Du kan nå at lave dukken helt fær­dig på workshoppen.

Tid: Fredag den 3. maj 2019 kl. 9.30-17.30.
Sted: Kulturhuset, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum
Pris: 1.020,- inkl. dukke og materialer til tøjet.
Medbring: Din ”værktøjskasse”, som skal indeholde pincet, lim og limflaske eller lim ”påføre”.
Knappenåle og synåle, en lille skarp saks til stof og en saks til papir, tape m.m. Mad og drikke.
Instruktør: Helena (Fashion Dolls in Miniature).
Tilmelding: Til Kirsten Hemmeshøj, e-mail: dukkehusfestival@yahoo.dk. Tlf. 22163575, inden den 31. marts 2018.Betaling ved tilmelding.

Kobber stegepande af Marie-Louise Markhorst.

Kobber stegepande
Marie-Louise Markhorst er en ny udstiller, der vil lave en workshop, hvor man lærer at save en base til panden ud af en kobber plade. Den skal formes i den rigtige form. Håndtaget bliver lavet i messing. Man vil lære at lave en nittet og sætte håndtaget på panden. Derefter vil Mare-Louise polerer panden på maskine om aftenen, og den vil kunne afhentes næste dag på udstillingen.

Tid: Fredag den 3. maj 2019, kl. 10 – 16.
Sted: Kulturhuset, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum.
Pris: Kr. 680,- inkl. materialer.
Medbring: Underviser medbringer værktøj, men du må gerne tage dit eget med. Mad og drikke.
Instruktør: Marie-Louise Markhorst.
Tilmelding: Til Kirsten Hemmeshøj, e-mail: dukkehusfestival@yahoo.dk.Tlf. 22163575, inden den 31. marts 2019. Der kan højst være 6 deltagere. Betaling ved tilmelding.

Flet et sybord
Maja Stenskov Hansen vil lave en workshop, hvor man kan lære at flette et sybord, der vil pynte i ethvert dukkehus. Det dekore­res med bånd, blonder, metervare og snitmønstre. Du lærer forskellige fletteteknikker, og hvordan du dekorerer bordet.

Tid: Mandag den 6. maj 2019, kl. 9.30-17.30
Sted: Kulturhuset, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum.
Pris: Kr. 550,- inkl. alle materialer.
Medbring: Din ”værktøjskasse” med lim, saks til stof og papir, pincet, lineal, lille bidetang og hobbykniv. Mad og drikke.
Instruktør: Maja Stenskov Hansen.
Tilmelding: Til Kirsten Hemmeshøj, e-mail: dukkehusfestival@yahoo.dk Tlf. 22163575, inden den 31. marts 2019.Der kan højst være 6 deltagere. Betaling ved tilmelding.

Fint flettet sybord.

Sybord med blonder, garn og stof mm.

Miniature i Tune

Sommerkurset Miniature i Tune holdes på Tune Kursuscenter den 8. – 12. juli 2019

Miniature i Tune er et internationale sommerkursus for folk, der holder af at lave deres miniaturer selv, og som kan lide håndværksmæssige udfordringer og samtidig være en del af et hyggeligt og inspirerende samvær med miniaturister fra hele verden.

Underviserne er nogle af verdens allerdygtigste og anerkendt miniaturekunstnere inden for hvert deres speciale.

Sommerkurset foregår i smukke omgivelser på Tune Kursuscenter, Greve, ca. 30 km vest for København. Der er gode forbindelser med S-tog og bus fra København til Tune Kursuscenter.

Du kan se mere om kurserne, underviserne, tid, sted, pris og tilmelding på www.miniatureintune.com.

Miniaturemøbler

En uge med miniaturemøbler og dukkehuse for begyndere og øvede på Nordfyns Højskole, Fælledvej 11, 5400 Bogense, den 29. juli -4. august 2019 med Susanne Botfeldt som underviser.

Er du nervøs for at starte selv? – kom og få et skub i den rigtige ret­ning.
Er du øvet? – kom og få inspiration til at komme vi­dere med lidt svæ­rere ting.

Undervisningen
På kurset arbejdes der i skala 1:12 enten efter færdige modeller eller individuelle ønsker.
Vi har et stort værksted til rådighed, et udvalg af Proxxonma­skiner, små og store rundsave, Hegner dekupørsav, Hegner stiksav, bo­remaskine og slibegrej.
Har du en maskine selv, som du gerne vil ar­bejde med, så tag den gerne med.
Underviser har forskellige træsorter med, men tag endelig selv med, hvad du har. Krydsfiner i 3 og 6 mm kan købes.

Tilmelding og priser
Se tid, sted, priser og tilmelding på Højskolens hjemmeside under korte kurser på: http://nordfyns.nu/korte-kurser/miniaturekursus/

Billederne viser eksempler på miniatureting, er blev lavet af Ulla Calundann på sommerkurset i 2018.

Sybord i skala 1:12

Garnvinde i miniformat.