Kurser og workshops

Miniatureforeningen “mini”s kurser
Miniatureforeningen holder jævnligt korte kurser for medlemmerne.
Hvis ikke andet er oplyst, afholdes de i Farum Kulturhus, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum i Foreningslokalet.
For at deltage i foreningens kurser, skal du som hovedregel være medlem. Kontingentet er 250 kr. Ved indmeldelse 1. september eller senere betales ½ kontingent. Ser yderligere oplysninger her.

Er der ledige plader på kurset efter sidste tilmeldingsfrist, kan interesserede, der ikke er medlem af foreningen, deltage. Kontakt kursusinstruktører for at høre om der er ledige pladser.

Andre kurser og workshops
Ud over foreningens egne kurser er der mange andre gode muligheder for at lære nyt og blive dygtigere til at lave sine egne miniaturer. Her på hjemmesiden bringer vi oplysninger om alle de kurser og workshops vores medlemmer og alle andre interesserede miniaturister kan deltage i.

Kursuskalenderen:
(Se beskrivelsen af de enkelte kurser og workshops længere nede på denne side)

Miniature i Tune: Uge 28/2020 – Miniature i Tune, sommerkursus på Tune Kursuscenter – www.miniatureintune.com. Kurset er for alle interesserede. Sommerkurset er aflyst pga. coronavirus.

– Sommerkursus på Nordfyns Højskole: Uge 31/2020 Ugekursus med miniaturemøblerhttps://nordfyns.nu/korte-kurser/miniaturekursus-2020/. Kurset er for alle interesserede.

– Fashion Dolls in Miniature: Fredag den  18. september 2020 – Farum Kulturhus – www.dukkehusfestival.dk. Workshop for alle interesserede.

– Skab og piedestal: Mandag den 18. september 2020 – Farum Kulturhus – www.dukkehusfestival.dk. Workshop for alle interesserede.

Paryk/sætte hår: Mandag den 21. september 2020 – Farum Kulturhus – www.dukkehusfestival.dk. Workshop for alle interesserede.

– Drivbænk 1:12: Lørdag den 3. oktober 2020 – AtelierHannasHave, Slangerup – atelierhannashave.blogspot.com. Kurset er for alle interesserede.

Sommerkursus på Nordfyns Højskole

Igen i år har du mulighed for at deltage i et ugekursus med miniaturemøbler og dukkehuse. Kurset er både for begyndere og øvede. Det holdes på Nordfyns Højskole, Fælledvej 11, 5400 Bogense, den 26. juli -1. august 2020 med Susanne Botfeldt som underviser.

Er du nervøs for at starte selv? – kom og få et skub i den rigtige ret­ning.
Er du øvet? – kom og få inspiration til at komme vi­dere med lidt svæ­rere ting.

Undervisningen
På kurset arbejdes i skala 1:12 enten efter færdige modeller eller individuelle ønsker. Højskolen har et stort værksted til rådighed, et udvalg af Proxxonmaskiner, små og store rundsave, Hegner dekupørsav, Hegner stiksav, boremaskine og slibegrej. Har du en maskine selv, som du gerne vil arbejde med, så tag den gerne med.
Underviser Susanne Botfeldt har forskellige træsorter med, men tag endelig selv med, hvad du har. Krydsfiner i 3 og 6 mm kan købes.
Det vil være en fordel at medbringe et veludstyret penalhus og småt værktøj som file, syle mv. Desuden arbejdslampe og gerne forskellige træsorter, du ligger inde med.
Senest 6 uger før kurset modtaget du information fra Susanne Botfeldt om ugens indhold med mere.

Tilmelding og priser
Se tid, sted, priser og tilmelding på Højskolens hjemmeside under korte kurser på: https://nordfyns.nu/korte-kurser/miniaturekursus-2020/.

Dukkehusfestivalen 2020 workshops

Fashion Dolls in Miniature

Helena fra Fashion Dolls in Miniature vil i år have 2 workshops. Den ene fredag den 18. september, hvor man kan lave en dukke efter eget valg. Man kan på Fahsion Dolls hjemmeside se de forskellige dukker, der er en mulig­hed.

Vælg f.eks. en af disse fine julesangere.

Du kan også vælge f.eks. ele­gante Larissa eller en af de mange andre af Helenas duk­ker.

Se på www.dollsinminiature.com. Vælg på forsiden ”doll kits”, klik på det øverste billede de og vælg fra den liste, der kommer frem, dog undtaget Claire in Paris, Josephine, Dagmar, Pompadour, Grace of Monaco og Empress Eugenie and her ladies in waiting (9 forskellige), da de tager for lang tid at lave på en dag.

Der er rigtig mange andre fine dukker at vælge imellem.Har man allerede købt et kit med en dukke fra Fashion Dolls, som man aldrig har fået lavet, er der også en mulighed for at med­bringe dukken og lave den. Du kan nå at lave dukken helt færdig på workshoppen.

Tid: Fredag den 18. september 2020 kl. 9.30-17.30.
Sted: Kulturhuset, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum.
Pris: 1.100- inkl. dukke og materialer til tøjet. Kr. 700,- hvis man selv medbringer dukken.
Medbring: Din ”værktøjskasse”, som skal indeholde pincet, lim og limflaske eller lim ”påføre”.
Knappenåle og synåle, en lille skarp saks til stof og en saks til papir, tape m.m.

Tilmelding: Til Kirsten Hemmeshøj, e-mail: dukkehusfestival@yahoo.dk. Tlf. 22163575 inden den 31. august 2020.
Betaling ved tilmelding på konto: reg. nr. 4490 konto nr. 4737218252 eller
på mobilpay 22163575 (Husk at skrive navn).

Paryk/sætte hår

Da flere har spurgt efter en workshop, hvor man lærer at lave paryk/sætte hår på sine dukker, vil Helena afholde en workshop i dette emne, mandag den 21. september .

Du kan lære at sætte hår på dukker.

Tid: Mandag den 21. september 2020 kl. 9.30-17.00.
Sted: Kulturhuset, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum.
Pris: 700- inkl. materialer. Du må gerne medbringe en dukke, der kan laves hår på.
Mad og drikke.
Instruktør: Helena (Fashion Dolls in Miniature).

Betaling ved tilmelding på konto: reg nr. 4490 konto nr. 4737218252 eller på mobilpay 22163575 (Husk
navn).

Skab og piedestal

I år underviser Angelique fra Bibian Poppenhuis Miniaturen i, hvordan man laver et skab med ”glas” og lidt indlagt træ. Der er også mulighed for at lave 2 fine piedestaler til f.eks. blomster. Det er et enkelt møbel, hvor alle kan være med.

De teknikker, man lærer omkring indlagt træ kan bruges på mange andre møbler. Man kan vælge, hvilket møbel man ønsker at lave på workshoppen.

Tid: Fredag den 18. september 2020, kl. 9.30 – 14.30 for skabet.
kl. 9.30 – 12.30 for piedestalerne.
Sted: Kulturhuset, Stavnsholtvej 3, Farum.
Pris: kr. 250,- for skabet og kr. 180,- for piedestalerne incl. materialer. Der kan købes flere lister på kurset.
Medbring. Kniv, sandpapir og trælim.
Instruktør: Angelique Miltkau, (Bibian Poppenhuis Miniaturen).

Tilmelding: Til Kirsten Hemmeshøj, e-mail: dukkehusfestival@yahoo.dk Tlf. 22163575 inden den 31. august 2020.
Betaling ved tilmelding på konto: reg. nr. 4490 konto nr. 4737218252
eller på mobilpay 22163575 (Husk navn)

Drivbænk 1:12 Kursus

Dette kursus foregår hos Hanna Maria Clement AtelierHannasHave – Toften 24 – Buresø-3550 Slangerup. KUN 5 PLADSER.
Dato: Lørdag 3. oktober 2020 kl.10 – 16. Pris: Kursus + kit i alt: 350,-.

Materialet til selve driv­bænken, er bøgetræ og vil være skåret til. Vindues rammen består af udfræ­sede lister, som du skærer til, med hjælp fra mig. Jeg demonstrerer, hvordan drivbænken samles og li­geledes vindu­et. Demon­stration af ron­delsliber og borestander som skal bruges. Hvis du ikke kan lide at bruge elektrisk værktøj, kan der også bruges håndbor og sand­papir.

Al materiale til drivbænken er incl. i prisen. Hvis du ønsker din vinduesramme skal være hvid, medbringer du selv maling. Jeg viser hvordan selve bænken patineres, og materialer til det har jeg. Frokost medbringes og kaffe/te vil være tilgænge­ligt.

Tilmelding via mail: info@hannashave.dk – derefter får du information mht. betaling og hvilket værktøj du skal med­bringe.