Kurser og workshops

Miniatureforeningen “mini”s kurser
Miniatureforeningen holder jævnligt korte kurser for medlemmerne.
Hvis ikke andet er oplyst, afholdes de i Farum Kulturhus, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum i Foreningslokalet.
For at deltage i foreningens kurser, skal du være medlem. Kontingentet er 250 kr. Ved indmeldelse 1. september eller senere betales ½ kontingent. Ser yderligere oplysninger her.

Andre kurser og workshops
Ud over foreningens egne kurser er der mange andre gode muligheder for at lære nyt og blive dygtigere til at lave sine egne miniaturer. Her på hjemmesiden bringer vi oplysninger om alle de kurser og workshops vores medlemmer og alle andre interesserede miniaturister kan deltage i.

Kursuskalenderen:
(Se beskrivelsen af de enkelte kurser og workshops længere nede på denne side)
– Den 20. oktober 2018: Kursus i polstring af en bænk ved Laila Hindsberg i Farum Kulturhus.
– Den 24. og 25. november 2018: Kom godt i gang med dit dukkehus ved Kirsten Dons Hansen og John Helberg Møller på Nordfyns Højskole.

Kursus i polstring af en bænk

Lørdag den 20. oktober 2018 kl. 11 – 15 i i Farum Kulturhus, Stavnsholtvej 3, 3520 Farum i ved Laila Hindsberg

Bænk foran klaver.

På kurset får du udleveret et kit med træ, skumgummi, stof og bånd. Den færdige bænk kan du stille foran toiletbordet eller foran en seng eller måske som klaverbænk. Kun fantasien sætter grænser. Der er mulighed for at købe træstykker til lænestole for 5 kr. og skamler for 2 kr.

Medbring: Trælim, saks + neglesaks med runding, lineal, underlag, evt. lampe, limklemmer evt. limkasse eller en skruetvinge.

Pris: 125 kr. for materialer og undervisning.

Tilmelding og betaling: Til Laila Hindsberg, tl@adr.dk, telefon og Mobile Pay 20 40 40 02. Har du ikke Mobile Pay, kan du betale på et medlemsmøde eller ringe til Laila og få opgivet konto nr. til betaling.

Bænk foran seng.

Bænk foran toiletbord.

Kursus for nybegyndere

– Kom godt i gang med dit dukkehus

Et weekendkursus på Nordfyns Højskole, Fælledvej 11, 5400 Bogense den 24.-25. november 2018 kl. 10 – 16 i sam­arbejde med Miniatureforeningen ”mini”. Undervisere Kirsten Dons Hansen og John Helberg Møller.

Uden strøm i dukkehusene.

Kurset er bygget op over 2 dele
Formålet med kurset er at gøre dig fortrolig omkring det at arbejde med strøm i dit dukkehus, og ikke være bange for det.
Vi gennemgår forskellige muligheder for lamper/lys i huset, hvordan disse forbindes, og vi prøver det i praksis.
Kurset skal endvidere gøre dig i stand til at vælge og udføre forskellige ar­bejder i opbygningen af dit hus med: Udvendig beklædning med realistiske mursten, gulve, vægge, vinduer m.m. Du får mulighed for at afprøve flere muligheder under kurset på et hushjørne, som monteres undervejs i for-lø­bet. Alle processer krydres med inspiration og gennemgang af diverse tek­nikker.

Værktøj som du gerne må medbringe:
– En god saks.
– Minispartel.
– Lille tang.
– Limpistol.
– Evt. hobbykniv og underlag.

Med strøm i dukkehusene.

Materialepris 250 kr., som bl.a. dækker materialer til en kikkasse (som monteres undervejs), murstensstencil, strømskinne og 1 stk. miniaturelam­pe til at tage med hjem.
Materialeprisen betales direkte til underviser Kirsten Dons Hansen på mobilpay 61307856 (samtidig med kursustilmeldingen). Har du ikke mobil­pay, må du ringe til Kirsten og få et konto nr.

Tilmelding og priser
Tilmelding på Højskolens hjemmeside under korte kurser på http://nordfyns.nu/korte-kurser/. Sidste frist for tilmelding den 12. novem­ber 2018.
Kursusprisen 800 kr. med undervisning, overnatning og måltider. Ønsker du enkeltværelse er det + 250 kr.

Der er desværre ikke mulighed for overnatning på højskolen fra fredag til lørdag.

Underviserne
De fleste, der interesser sig for miniature og dukkehuse, kender Kirsten og John fra utallige messer og markeder rundt om i landet, hvor de sælger alt, hvad hjertet begærer til dukkehuse. De bor i Hesselager på Fyn, hvor de driver deres butik KJDesign og café, og hvor de har indrettet et fint dukkehusmuseum. De er dedikerede miniaturister, og de har hjertet med i deres fælles hobby. Parret har tidligere afholdt en række kurser og værkstedsdage, bl.a. grundkurser som, hvordan kom­mer man i gang, hvordan lægger man lys i dukkehuset, og hvordan får huset sit personlige præg. Kirsten og Johns kontak­toplysninger kan du finde på www.kjdesign.dk.